måndag, maj 18

hotad journalist skriver sitt testamente

Christer Berglund tillhör den grupp journalister som på grund av sitt arbete ofta utsätts för hot och påtryckningar. Han har nu skrivit sitt testamenet.


"Jag har bestämt mig. Det är en rutten värld. Jag kan dö i dag eller i morgon. Kom gangsters och smörgåsnissar som springer gangsters ärenden. Min tid är räknad. Ni är välkomna. Efter alla hot och alla förtäckta vädjanden.

Jag håller på att tröttna på era manövrer. Kom nu oavsett era etniska efternamn. Jag vet. Ni tror ni kan gömma er bakom vädjanden om att jag ska tänka på mina barn.

Jag har sett er utpressning. Jag har sett era manipulationer. Jag vet. Ni trodde ni kunde gömma er bakom finansfasaden. Er lycka är kort.

Jag har mött smörgåsnissarna som ni skickade med budskap; råttorna som lever kring era fötter. Jag är beredd.

Jag kan dö. Det är ingenting. Jag tänkte att jag ger inte upp. Men jag böjer mig för det större. Som gräset för vinden. Som oxen för piskan.

Jag lever. Alltså kan jag dö. Kom gangsters. Er ordning är falsk. Jag vet att ni ständigt lurar era egna vänner. Jag har bestämt mig. Jag är beredd.

Jag har cyklat på grusvägar i Ådalen. Jag har sett monster på sjukhusen i Tirana. Jag har haft bankrånare i min säng. Jag har bott hos turkiska mördare. Jag har sett grannar fånga kvinnor och stoppa upp dem. Jag har suttit inlåst med kedjor kring benen i Chicago. Jag har sett kvinnorna med gröna fladdrande öron.

Kom nu gangsters och smörgåsnissar. Som springer gangsters ärenden. Jag ska skriva sanningen om er".

http://dagensledare.se/?cat=75&tid=4828

Varför slutar du inte att skriva om den undre världen?

– Jag kan ju inget annat, jag är för gammal för att utbilda mig till en tandläkare. Och jag har ingen lust med att sitta i SL-spärren, säger Christer Berglund till Nyheter24.

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/223658-kom-gangsters-er-ordning-ar-falsk

... Keep up the good work!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar